UX COACH
  • UX coaching
  • UX design
  • Contact

De betekenis van UX design

Home > UX design > 
1 min leestijd - Laatste aanpassing: 25 dec 2020
UX staat voor user experience. UX design is het ontwerpen van een oplossing die (1) beantwoordt aan de behoeften van gebruikers, (2) de doelen van een organisatie vervuld en (3) technisch realiseerbaar is. En altijd in die volgorde.

UX design gaat over alle factoren die de gebruikerservaring beïnvloeden, zoals zintuigelijke waarneming, het gebruiksgemak van het product of de service, de vindbaarheid van informatie, de route die de gebruiker aflegt (user journey), het vertrouwen dat de gebruiker heeft in het product of de dienst, de leesbaarheid van de teksten en afbeeldingen, noem maar op.

Verschil UX en UI design
UI is een afkorting van user interface. UI design gaat over het ontwerpen van de zichtbare laag tussen de technologie en de gebruiker: bijvoorbeeld wat je ziet op het scherm van je smartphone of op het scherm van een ticketautomaat in het treinstation. Deze interface laat de gebruiker toe om te begrijpen wat er mogelijk is met het apparaat en om er controle over te hebben. Er is dus een verschil tussen UX en UI design. UX design omvat alle factoren die invloed hebben op de gebruikerservaring, UI design gaat enkel over de zichtbare interface.
Factoren van user experience design in een cirkel rond een mobile user interface
Vaak wordt de term UX gebruikt in verband met het ontwerpen van software, websites of andere digitale interfaces, maar het kan net zo goed gaan om een interface van een tastbaar product, zoals een stofzuiger, een horloge of een auto.
Factoren van user experience, in een cirkel rondom een stofzuiger
Usability
Usability betekent bruikbaarheid. Het gemak waarmee een product kan worden gebruikt is een belangrijke factor van UX. Als een product of dienst heel gemakkelijk en eenvoudig te gebruiken is, stijgt de tevredenheid van de gebruiker. Er wordt ook wel gesproken over gebruiksvriendelijkheid.

Wil je meer weten over UX design, of zelf gecoached worden als UX designer, neem eens contact op met UX Coach. 
Marjan Geerts

​Marjan.

Expertise: UX design, co-design, core content, functionele analyse
UX designer met 12 jaar ervaring in de combinatie design en onderzoek. Ze gelooft dat empathie voor de klant betere en aantrekkelijkere producten en services oplevert. Ze werkte voor Bell Labs, Nobel Biocare, Internet Architects en UXpro en is founder van UX Coach.
+32 (0)487 424 713
marjan@uxcoach.be

UX Coaching

Laptop, pen en papier

Coachingsgesprekken
In gesprek over jouw job

Kom langs op het kantoor van UX Coach in Antwerpen, of blijf thuis en verbind vanaf je laptop. We maken tijd voor een goed gesprek over jouw dagelijks werk.
Meer over coachingsgesprekken
Workshop materialen

Trainingen
Met je team aan de slag

We organiseren een (online) training zodat jij en/of je collega's bijleren over een UX design tool of methode en ermee aan de slag kunnen in het dagelijks werk.
Meer over trainingen
Customer journey template en kaartjes met gebruikerdoelen

Meetups
Coaching en netwerken 

Andere (beginnende) UX designers ontmoeten en van elkaar leren tijdens een (online) meetup.
Bekijk de meetup groep

Lees meer over UX design

UX coaching: een nieuwe mindset

Lees in 2 min

Relevante (web) content ontwerpen

Lees in 1 min

Customer journey mapping

Lees in 2 min
logo UX Coach
UX COACHING
UX ANALYSE
UX DESIGN
CONTACT
CO - WORKING
UX Coach is onderdeel van Studio Neo BV - PRIVACYBELEID
  • UX coaching
  • UX design
  • Contact