2 min leestijd - 9 mei 2020
Als ik mensen coach in UX-ontwerpmethoden, hoor ik ze regelmatig praten over Design Thinking als een manier om betere gebruikerservaringen te creëren. Veel mensen zijn geïnteresseerd in dit onderwerp, maar het is moeilijk te begrijpen wat het eigenlijk is. Ik associeer Design Thinking met het structureren en prioriteren van problemen, het betrekken van alle belanghebbenden, praten met echte mensen over hun dagelijkse uitdagingen en dromen, brainstormen, co-creatie, de context in kaart brengen en het visualiseren en prototypen van oplossingen.
EEN DESIGN THINKING PRINCIPE Design thinking is voor mij meer een mindset dan een methode of een tool. Het is een manier om problemen op te lossen, gebaseerd op een reeks principes. Een van die principes is deze driehoek met prioriteiten.
Deze mindset (gebruikers eerst) is erg belangrijk bij UX designprojecten. Wanneer je complexe problemen moet oplossen, moet je structuur creëren om de essentie van het probleem te begrijpen. De beste manier om de essentie vast te stellen, is door het probleem in kleinere stukjes op te splitsen en de belangrijkste stukjes prioriteit te geven. Dat zie je in bovenstaande driehoek terug. Een van de baanbrekende designbedrijven met een Design Thinking-mentaliteit is IDEO. Lees meer over Design Thinking en "denken als een ontwerper" op de IDEO-blog.
|
Lees meer over UX design
|