UX COACH
  • UX coaching
  • UX design opleiding
  • UX design
  • Contact

Design Thinking en UX design

Home > UX design > 
2 min leestijd - 9 mei 2020
Als ik mensen coach in UX-ontwerpmethoden, hoor ik ze regelmatig praten over Design Thinking als een manier om betere gebruikerservaringen te creëren. Veel mensen zijn geïnteresseerd in dit onderwerp, maar het is moeilijk te begrijpen wat het eigenlijk is. Ik associeer Design Thinking met het structureren en prioriteren van problemen, het betrekken van alle belanghebbenden, praten met echte mensen over hun dagelijkse uitdagingen en dromen, brainstormen, co-creatie, de context in kaart brengen en het visualiseren en prototypen van oplossingen.

EEN DESIGN THINKING PRINCIPE
Design thinking is voor mij meer een mindset dan een methode of een tool. Het is een manier om problemen op te lossen, gebaseerd op een reeks principes. Een van die principes is deze driehoek met prioriteiten.
  1. Begin bij het oplossen van een probleem altijd eerst met de gebruikers te praten (de mensen die de oplossing zullen gebruiken). Zij kunnen je vertellen wat hun problemen werkelijk zijn en ze hebben vaak goede ideeën over de ideale situatie.
  2. Praat ten tweede met het bedrijf of de organisatie waarvoor je werkt: wat zijn hun doelen voor de toekomst en wanneer is een oplossing in hun ogen rendabel en haalbaar?
  3. En in de derde plaats: praat met de technische experts, de ontwikkelaars van je (digitale) oplossing. Dit zijn de mensen die je kunnen vertellen of een oplossing kan worden gecreëerd zoals je die in gedachten hebt.
Design Thinking Principe. Driehoek met de zijden 1) design, 2) bedrijf en 3) technologie.
Deze mindset (gebruikers eerst) is erg belangrijk bij UX designprojecten. Wanneer je complexe problemen moet oplossen, moet je structuur creëren om de essentie van het probleem te begrijpen. De beste manier om de essentie vast te stellen, is door het probleem in kleinere stukjes op te splitsen en de belangrijkste stukjes prioriteit te geven. Dat zie je in bovenstaande driehoek terug. Een van de baanbrekende designbedrijven met een Design Thinking-mentaliteit is IDEO. Lees meer over Design Thinking en "denken als een ontwerper" op de IDEO-blog.
Marjan Geerts

​Marjan

UX expert met 15+ jaar ervaring in de combinatie design en onderzoek. Ze gelooft dat empathie voor de klant betere en aantrekkelijkere producten en diensten oplevert. Ze is founder van UX Coach, een UX design studio in Antwerpen.
+32 (0)487 424 713
marjan@uxcoach.be

Lees meer over UX design

De betekenis van UX design

Lees in 1 min

7 UX onderwerpen voor het opzetten van een interview met gebruikers

Lees in 2 min

Wat leer je tijdens een UX design opleiding?

Lees in 3 min

De ruit (of diamant) in UX design

Lees in 1 min
Foto
UX COACHING
UX DESIGN OPLEIDING
UX DESIGN
CONTACT
CONTACT
OUDEHOFSTRAAT 40
2610 ANTWERPEN
BELGIË
+32 (0)487 424 713
info@uxcoach.be
UX Coach is onderdeel van Studio Neo BV - PRIVACYBELEID - SITEMAP
  • UX coaching
  • UX design opleiding
  • UX design
  • Contact