Home > UX coaching >
2 min leestijd - Laatste aanpassing: 25 dec 2020
User experience design coaching gaat over het aanleren van nieuwe methodes (zoals bijvoorbeeld usability testing of het maken van personas) en vaardigheden (zoals het maken van wireframes of het maken van een functionele beschrijving). Maar het gaat vooral om het aanleren van een nieuwe mindset die erop gericht is om de belangen van de gebruikers of je klanten te verdedigen binnen je bedrijf en die belangen voorrang te geven in alle ideeën die je uitwerkt.
Methodes en vaardighedenHet vak van UX designer is heel breed, en gaat niet alleen over user interface design (UI design), maar ook over analyse van de gebruikerservaring. Voordat je begint te ontwerpen, verzamel je het best data van gebruikers over hun gedrag, verwachtingen, tevredenheid en profiel. Als je op basis van die data de juiste conclusies trekt over de gebruikerservaring, kun je die gebruiken om ideeën uit te werken tot UX designs. Als UX designer ben je ook de persoon die de UX designs communiceert naar de opdrachtgever en je designs beschrijft voor implementatie door het development team.
Tijdens UX design coaching werken we aan je kennis en vaardigheden op al deze vlakken. Indien mogelijk passen we ze ook toe op je eigen case. MindsetHet aanleren van een nieuwe mindset, gericht op de belangen van de eindgebruiker, kost tijd. Het is belangrijk om je vanaf het eerste coachingsgesprek te beseffen dat de gebruiker prioriteit nummer 1 is. Overwegingen uit je organisatie en technologische mogelijkheden zijn natuurlijk ook belangrijk, maar komen pas daarna. Die mindset heb je vooral nodig als je als UX designer samenwerkt met andere disciplines binnen een bedrijf: je verdedigt de belangen van de gebruiker, en je maakt zichtbaar wat de behoeften van die gebruiker zijn, door het delen van de data (zoals video's of heatmaps).
TeamworkAls UX designer werk je zelden alleen aan een opdracht. Met wie werk je samen, hoe zijn de relaties met je teamgenoten, wat zijn jouw verantwoordelijkheden binnen het team? In dit artikel van UX Collective op Medium over de softskills die UX designers nodig hebben, springen er voor mij 2 soft skills uit:
Vaak werk je als UX designer samen met een UX researcher, een visual designer, een front-end developer of een projectmanager. UX coach wil je helpen om goed samen te werken met elk van hen, om impact te hebben binnen je team, om te begrijpen wat je verantwoordelijkheden zijn als UX designer en om waarde te bieden, niet alleen voor de eindgebruiker, maar ook binnen je team. |
UX Coaching
Coachingsgesprekken
|
Trainingen
|
Meetups
|
Lees meer over UX design
|
|