UX COACH
  • UX design opleiding
    • Korte individuele UX/UI design opleiding
    • Korte individuele UX research opleiding
    • Hands-on workshop UX/UI design voor teams
  • Portfolio
    • UX/UI design diensten
    • Waarden
  • Blog
  • Nieuwsbrief

UX coaching: meer impact als UX designer

Home > Blog > Alles wat je moet weten over UX coaching > 
1 min leestijd - 27 dec 2020
De afgelopen maanden heb ik een aantal jonge UX designers gecoacht. UX coaching is een manier om de kloof te dichten tussen vraag en aanbod van UX designers. Hoewel elke UX designer haar of zijn unieke set van vaardigheden en interesses en een eigen persoonlijkheid heeft, wilden ze allemaal meer impact hebben als UX designer in hun organisatie en meer plezier in hun dagelijks werk. Het was mooi om hun sparring partner te zijn en hen een aantal eye openers te bezorgen tijdens onze gesprekken.

Impact vergroten

Als UX designer heb je vaak een “iets” andere kijk op het product of de diensten die je ontwerpt dan je collega's of werkgever. Dit is niets nieuws. Maar wat ik heb geleerd van deze gesprekken met jonge UX designers, is dat je als UX designer een aantal eigenschappen en skills moet bezitten die verder gaan dan het tekenen van een wireframe of het organiseren van een usability test:

1. Moedig zijn: neem initiatief om UX design / UX research methodes te gaan gebruiken, durf tegen de stroom in te gaan als je een andere mening hebt.

2. Volhouden: blijf proberen een verandering aan te brengen als je goede ideeën hebt om processen en kwaliteit te verbeteren, blijf het gebruikersperspectief verdedigen, blijf vragen naar manieren om 'echte' data over gebruikers te verzamelen.


3. Mensen verbinden: stop met werken in je design "silo", ga samenwerken met alle afdelingen, zorg voor overeenstemming met de functioneel analisten, geef (respectvolle) feedback op het werk van de ontwikkelaars.

​
4. Processen optimaliseren: design wordt vaak gezien als de final touch, een laagje vernis toevoegen aan een interface. Maar als UX designer wil je betrokken zijn bij het hele proces dat begint met het verzamelen van gebruikersinzichten, tot het beschrijven van de ontwerpen voor development en het nakijken van het geïmplementeerde ontwerp.

​Maak dit proces zichtbaar, deel het met je collega's en leg uit in welke fases jij als UX designer betrokken wilt zijn!
UX design proces
UX design proces

Mindset

Wil jij meer impact hebben als UX designer op de processen en kwaliteit van het product of de dienst die je ontwerpt? Heb je een plan om daaraan te werken? Wil je werken aan je mindset?

Neem eens contact op als je hier vragen bij hebt, of
vraag een eerste coachingsgesprek aan (met een flinke korting!), zodat we er samen aan kunnen werken.
📘  Alles wat je moet weten over UX coaching
Marjan Geerts

​Marjan

UX expert met 15+ jaar ervaring in de combinatie design en onderzoek. Ze gelooft dat empathie voor de klant betere en aantrekkelijkere producten en diensten oplevert. Ze is founder van UX Coach, een UX design studio in Antwerpen.
+32 (0)487 424 713
Afbeelding

Lees meer over UX design

UX coaching
UX designers opleiden binnen je organisatie

Lees IN 2 min

UX coaching
UX coaching: een nieuwe mindset

Lees in 2 min

Blog
UX Coach: the GROW model

Lees in 1 min
Foto
UX DESIGN OPLEIDING
PORTFOLIO
BLOG
NIEUWSBRIEF
CONTACT
CONTACT
BOOMSESTEENWEG 440
2020 ANTWERPEN
BELGIË
+32 (0)487 424 713
Afbeelding
Afbeelding
UX COACH IS ONDERDEEL VAN STUDIO NEO BV - PRIVACYBELEID - COOKIE BELEID - SITEMAP
  • UX design opleiding
    • Korte individuele UX/UI design opleiding
    • Korte individuele UX research opleiding
    • Hands-on workshop UX/UI design voor teams
  • Portfolio
    • UX/UI design diensten
    • Waarden
  • Blog
  • Nieuwsbrief