Home > UX Coaching >
2 min leestijd - Laatste aanpassing: 24 dec 2020
In de afgelopen jaren is de behoefte aan UX experts enorm gegroeid. Toonaangevende bedrijven in de digitale wereld investeren in UX teams met verschillende soorten UX experts (UX designers, UX architects, UX researchers, visual designers) die er mede voor zorgen dat hun producten en services succesvol zijn. Er zijn voldoende cijfers die dit bevestigen.
"In a recent study from Forrester Research, a well-designed user interface could raise your website’s conversion rate by up to a 200%, and a better UX design could yield conversion rates up to 400%. Put simply, the metrics speak for themselves."De vraag naar UX experts groeit dan ook gestaag. België is daarbij geen koploper, maar ook hier is de laatste jaren de vraag gestegen, zoals ik uit eigen ervaring weet. Als freelance UX designer krijg ik wekelijks en soms dagelijks berichtjes van recruiters en bedrijven die op zoek zijn naar UX designers.
Ik heb gemerkt dat er veel bedrijven zijn die geen senior of medior UX designers kunnen vinden. Design agencies, IT bedrijven, start-ups en scale ups, kunnen niet voldoende UX experts vinden om de vraag in te vullen. Er is wel aanbod, maar vooral van jonge, net afgestudeerde UX designers. UX Coach wil daarin een rol spelen. In elk bedrijf zijn er wel mensen te vinden die outside-in denken: die vooral het belang van gebruiker voorop wil zetten, en die begrijpen dat een schone ‘look and feel’ geen garantie is voor een tevreden gebruiker. Dat zijn vaak mensen die dicht bij het product of bij de klant staan: software architecten, developers, marketingmedewerkers, communicatiemedewerkers, functioneel analisten, content editors, noem maar op. UX coach zou deze mensen binnen je organisatie graag willen trainen of coachen om de UX expert te worden binnen de organisatie. Door UX design tools en methodes aan te reiken en deze direct toe te passen op een product of service. UX Coach traint teams of coacht medewerkers in 1-op-1 coachingsgesprekken. De belangrijkste aandachtspunten zijn: Empathie Direct contact met eindgebruikers geeft al heel snel eye-openers en inzichten in de wensen die ze hebben en problemen waar zij mee worstelen. Empathie te essentieel om goede ontwerpen te maken. Expertise Om de juiste prioriteiten te stellen en de juiste conclusies te trekken is het belangrijk om beproefde methodes te kennen en toe te kunnen passen. UX Coach deelt hier zoveel mogelijk kennis. Eenvoud UX design kan heel complex worden, zeker als er kwantitatief onderzoek gedaan wordt en er veel data bij komt kijken. UX Coach legt methodes en modellen op een eenvoudige manier uit, en kiest ook voor methodes die gemakkelijk te gebruiken zijn. Efficiëntie Grote budgetten zijn nog niet altijd beschikbaar voor UX expertise. UX Coach is flexibel en kan door korte coachingsgesprekken al veel overbrengen en (potentiële) UX designers op weg helpen en versterken in hun rol. Ben je op zoek naar meer UX design expertise binnen je organisatie, coaching of opleidingen voor UX designers? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. |
Marjan.Expertise: UX design, co-design, core content, functionele analyse
UX designer met 12 jaar ervaring in de combinatie design en onderzoek. Ze gelooft dat empathie voor de klant betere en aantrekkelijkere producten en services oplevert. Ze werkte voor Bell Labs, Nobel Biocare, Internet Architects en UXpro en is founder van UX Coach.
|
UX Coaching
Coachingsgesprekken
|
Trainingen
|
Meetups
|