15 min leestijd - 12 september 2023
UX Coach is een klein user-centered design bureau, dat gevestigd is in Antwerpen. Senior UX designer Marjan Geerts werkt samen met jonge, getalenteerde UX/UI designers aan opdrachten in veel verschillende sectoren: van gezondheidszorg tot ecommerce, van overheid tot industriële productie. UX Coach heeft een duidelijke visie, missie en bijbehorende waarden, die je terug ziet komen in de projecten die we doen voor opdrachtgevers in die sectoren. Wat zijn de voordelen van een klein bureau, tegenover de grote digitale agencies in België?
De visie van UX CoachHoe kijken wij binnen UX Coach naar digitale producten en diensten? We zien dat kennis over en empathie voor de eindgebruikers van een applicatie of website altijd zorgen voor betere producten en diensten, dit is ook waar de IT sector in België naartoe groeit.
De missie van UX CoachUX Coach in Antwerpen helpt bedrijven of individuele designers om het gedrag van gebruikers of klanten te analyseren en te vertalen naar gebruiksvriendelijke designs, op een efficiënte manier.
Dat is in één zin wat we willen doen. Digitale interfaces, maar ook voor tastbare producten moeten gebaseerd zijn op inzichten over eindgebruikers, kennis over hun feitelijke noden en hun gemeten gedrag, en niet (enkel) op:
Er wordt te vaak door designers gewerkt vanuit aannames over de eindgebruikers. Die aannames leven vaak binnen een organisatie, maar zijn vaak vrij negatief:
Bij UX Coach zijn we ervan overtuigd dat de beste ontwerpen ontstaan wanneer er duidelijke grenzen (ook wel requirements) worden gesteld aan de waarde van een product of dienst voor de eindgebruiker. We kijken dus met een positieve bril naar de opportuniteiten die voortkomen uit de analyse van die eindgebruikers. We draaien het dus om:
Ook nood aan een positieve bril?Contacteer UX Coach via marjan@uxcoach.be of vul ons contactformulier in en vertel ons wat je nodig hebt. We laten je zo snel mogelijk weten wat onze uurtarieven zijn, of bezorgen je een offerte op maat.
User-centered design
Daarom werken we enkel aan projecten waarin we de eindgebruikers, de mensen die een product of dienst gebruiken, centraal staan. Dit noemen we ook wel user-centered design. Onze aanpak vatten we daarom samen als:
Met “Listen” bedoelen we natuurlijk het luisteren naar de eindgebruikers door bijvoorbeeld interviews met enkele (potentiële) gebruikers te houden of door het gedrag van individuele eindgebruikers te observeren. Dat betekent overigens niet dat we niet luisteren naar de opdrachtgever, want die heeft wel degelijk een vinger in de pap. Zoals je in de driehoek hierboven ziet, is de opdrachtgever de partij die bepaalt wat rendabel is, en wat prioriteit heeft voor de organisatie om op te pakken. Lees meer over deze driehoek in het artikel dat we schreven over design thinking en UX design.
Design projecten weigerenDat we belang hechten aan deze aanpak, betekent ook dat we projecten soms weigeren: wanneer een opdrachtgever op geen enkele manier open staat voor onze aanpak, wanneer er geen tijd of budget kan worden ingezet voor die gebruikersanalyse, wanneer er al een vastgelegd plan of design is, waaraan niets kan worden gewijzigd, dan is er niet voldoende fundament om tot een kwalitatief ontwerp te komen.
De waarden van UX CoachIn de bovenstaande beschrijving van onze missie en aanpak zie je een aantal belangrijke waarden terugkomen. Hierop kun je ons bij UX Coach afrekenen en hierin willen we blijven groeien:
De menselijke maat wordt ook wel “ergonomie” genoemd, dit betekent het aanpassen van de omgeving aan de mens. Dat geldt dus voor zowel tastbare producten als een bureaustoel of tastbare interfaces zoals de knoppen op een koffiezetapparaat, als voor digitale interfaces waar gebruikers mee te maken krijgen. Kwaliteit is belangrijk voor UX Coach, omdat we onze opdrachtgevers en hun development teams uitvoerbare ontwerpen willen bezorgen. Onze ontwerpen moeten daadwerkelijk haalbaar zijn voor developers die onze concepten gaan implementeren. Zij moeten een consistent ontwerp zien dat functioneel is beschreven, en dat voldoet aan richtlijnen voor toegankelijkheid (accessibility). Efficiëntie staat niet voor niets op nummer 3. Waarden 1 en 2 zijn net iets belangrijker: we willen een goed fundament voor onze design beslissingen en kwalitatieve designs opleveren, maar…. er hoeft geen weken of maanden werk te kruipen in wetenschappelijk onderzoek naar dat fundament. We komen graag met hetgeen je als opdrachtgever al voorhanden hebt van metingen of data over het gedrag van eindgebruikers tot een kwalitatieve basis voor aanpassingen in het design. Als die metingen of data er nog niet is, stellen we een korte heuristische evaluatie of gebruikersonderzoek voor.
De groei van mensen en organisaties is voor ons ook belangrijk, zowel intern als extern. Jonge, getalenteerde UX/UI designers kunnen voor korte of lange tijd een plek vinden in ons team, en groeien daardoor snel in hun hard en soft skills. Maar ook opdrachtgevers laten ons weten dat ze zelf hebben bijgeleerd van een samenwerking met UX Coach. Daarnaast laten we ook designers bij opdrachtgevers groeien door middel van coaching of opleidingen. Klein teamWat is het grote voordeel van werken met UX Coach? We zijn een klein team, van 2 of 3 personen. We doen als designers heel veel zelf. Je hebt dus niet te maken met een sales manager, een projectmanager, een accountmanager, een administratieve medewerker, de team lead of een CEO, …. Nee, het project management en de administratie zit altijd bij de senior UX designer, die zorgt dat projecten binnen de afgesproken tijd worden uitgevoerd, dat je steeds op de hoogte bent van vervolgstappen en dat we efficiënt samenwerken. De designers die aan je project werken zullen je steeds informeren over aanpassingen in het ontwerp.
VoorbeeldVoor Parentia werkte Senior UX designer Marjan Geerts samen met collega Joanna Taal aan het UX design van een belangrijk touch point voor toekomstige gebruikers. Samen met het team bij Parentia, werkten ze rond user flows, informatiearchitectuur, wireframes, functionele analyse en UI design. Heb je nood aan meer diensten dan UX en UI design? Dan werkt UX Coach samen met partners die bijvoorbeeld gespecialiseerd zijn in software development, web development of copywriting. Die dan onderdeel worden van het team.
Communicatie lijntjes zijn kort
Binnen UX Coach communiceer je in de eerste plaats met de Senior UX designer zelf. Zij houdt haar inbox opgeruimd en antwoordt binnen 48 uur op je berichten. Hierdoor heb je één duidelijk aanspreekpunt, die ook inhoudelijk weet waar je opdracht over gaat, wat de status is en welke planning je samen hebt afgesproken.
De zaakvoerder is daarnaast ook inhoudelijk eindverantwoordelijk voor het UX en UI design werk, en kan daardoor snel beslissingen nemen over de scope of de aanpak van je project. Voor kick-off meetings, design workshops of trainingen komt het UX Coach team graag naar je kantoor toe, om persoonlijk samen te werken of om je medewerkers te coachen. Voorbeeldvoor XPO Fleet werkte Senior UX designer Marjan Geerts aan het redesign van een webapplicatie voor fleet managers. Ze was steeds in nauw contact met de in-house IT Operations manager, waardoor gebruikersonderzoek en design traject zeer vlot verliep. Vriendelijke, maar duidelijke aanpakUX Coach is een user-centered design bureau. Om het gedrag van eindgebruikers te begrijpen is empathie belangrijk. Maar om een goede dienst te verlenen is empathie voor de opdrachtgever, ook heel belangrijk. We begrijpen dat niet alles altijd even soepel verloopt binnen organisaties, dat er soms hindernissen op de weg zijn, dat input of feedback soms later komt dan verwacht.
We zijn een vriendelijke partner, die steeds de onderlinge relatie goed weet te houden. We stellen ons flexibel op waar nodig, maar tegelijkertijd zijn we ook graag duidelijk over wat u van ons kunt verwachten, in de loop van een project.
ConclusieUser-centered design is een goede aanpak om een fundament te creëren voor het ontwerp van je product of dienst. Deze aanpak hoeft niet veel tijd of budget te kosten, als je de data die je al voorhanden hebt analyseert of met een kort gebruikersonderzoek start voordat je begint te ontwerpen.
UX Coach zet de eindgebruiker graag centraal, en is een user-centered design bureau. We geven onze aanpak “Listen. Measure. Design.” ook graag mee aan onze opdrachtgevers. Voor hen levert dit meer waarde en meer opportuniteiten voor de toekomst op. Neem vandaag nog contact op met UX CoachBen je overtuigd van de voordelen van een klein UX design bureau zoals UX Coach? Neem dan zeker eens contact op via ons contactformulier of direct naar marjan@uxcoach.be. Senior UX designer Marjan Geerts zal snel reageren, om eens persoonlijk kennis te maken.
|
|
|
Lees meer over UX design
|
|