15 min leestijd - Laatste update: 5 april 2024
UX Coach is een user-centered design bureau, gevestigd in Antwerpen. Senior user experience (UX) designer Marjan Geerts werkt samen met getalenteerde UX/UI designers aan opdrachten in verschillende sectoren. UX Coach heeft een duidelijke missie en bijbehorende waarden, die je terug ziet komen in de projecten die we doen voor opdrachtgevers in die sectoren. Wat zijn de voordelen van een klein bureau, tegenover de grote digitale agencies in België?
Design van digitale interfacesDigitale interfaces (net zo goed als tastbare producten) moeten gebaseerd zijn op kennis over hun feitelijke ervaring met een digitale interface en hun gedrag tijdens het gebruik van de interface.
Bij UX Coach zijn we ervan overtuigd dat de beste ontwerpen ontstaan wanneer er duidelijke grenzen (requirements) worden gesteld aan de functionaliteiten van een product of dienst. We kijken dus met een positieve bril naar de opportuniteiten die voortkomen uit de analyse van de eindgebruikers.
User experience designDaarom werken we enkel aan projecten waarin de eindgebruikers, de mensen die een product of dienst gebruiken, centraal staan. Dit noemen we ook wel user experience design of user-centered design. Onze aanpak vatten we daarom samen als:
Listen. Measure. Design." Met “Listen” bedoelen we natuurlijk het luisteren naar de eindgebruikers door bijvoorbeeld interviews met enkele (potentiële) gebruikers te houden of door het gedrag van individuele eindgebruikers te observeren. Dat betekent overigens niet dat we niet luisteren naar de opdrachtgever, want die heeft wel degelijk een vinger in de pap. Zoals je in de driehoek hierboven ziet, is de opdrachtgever de partij die bepaalt wat rendabel is, en wat prioriteit heeft voor de organisatie om op te pakken. Lees meer over deze driehoek in het artikel dat we schreven over design thinking en UX design.
De waarden van UX CoachIn de bovenstaande beschrijving van onze missie en aanpak zie je een aantal belangrijke waarden terugkomen. Hierop kun je ons bij UX Coach afrekenen en hierin willen we blijven groeien:
De menselijke maat wordt ook wel “ergonomie” genoemd, dit betekent het aanpassen van de omgeving aan de mens. Dat geldt dus voor zowel tastbare producten als een bureaustoel of tastbare interfaces zoals de knoppen op een koffiezetapparaat, als voor digitale interfaces waar gebruikers mee te maken krijgen. Kwaliteit is belangrijk voor UX Coach, omdat we onze opdrachtgevers en hun development teams uitvoerbare ontwerpen willen bezorgen. Onze ontwerpen moeten daadwerkelijk haalbaar zijn voor developers die onze concepten gaan implementeren. Zij moeten een consistent ontwerp zien dat functioneel is beschreven, en dat voldoet aan richtlijnen voor toegankelijkheid (accessibility). User-centered design hoeft niet veel (tijd) te kostenEfficiëntie staat niet voor niets op nummer 3. Waarden 1 en 2 zijn net iets belangrijker: we willen een goed fundament voor onze design beslissingen en kwalitatieve designs opleveren, maar…. er hoeft geen weken of maanden werk te kruipen in wetenschappelijk onderzoek naar dat fundament. We komen graag met hetgeen je als opdrachtgever al voorhanden hebt van metingen of data over het gedrag van eindgebruikers tot een kwalitatieve basis voor aanpassingen in het design. Als die metingen of data er nog niet is, stellen we een korte heuristische evaluatie of gebruikersonderzoek voor.
De groei van mensen en organisaties is voor ons ook belangrijk, zowel intern als extern. Jonge, getalenteerde UX/UI designers kunnen voor korte of lange tijd een plek vinden in ons team, en groeien daardoor snel in hun hard en soft skills. Maar ook opdrachtgevers laten ons weten dat ze zelf hebben bijgeleerd van een samenwerking met UX Coach. Daarnaast laten we ook designers bij opdrachtgevers groeien door middel van coaching of opleidingen. Klein teamWat is het grote voordeel van werken met UX Coach? We zijn een klein team, van 2 of 3 personen. We doen als designers heel veel zelf. Je hebt dus niet te maken met een sales manager, een projectmanager, een accountmanager, een administratieve medewerker, de team lead of een CEO, …. Nee, het project management en de administratie zit altijd bij de senior UX designer, die zorgt dat projecten binnen de afgesproken tijd worden uitgevoerd, dat je steeds op de hoogte bent van vervolgstappen en dat we efficiënt samenwerken. De designers die aan je project werken zullen je steeds informeren over aanpassingen in het ontwerp.
VoorbeeldVoor Parentia werkte Senior UX designer Marjan Geerts samen met collega Joanna Taal aan het UX design van een belangrijk touch point voor toekomstige gebruikers. Samen met het team bij Parentia, werkten ze rond user flows, informatiearchitectuur, wireframes, functionele analyse en UI design.
Communicatie lijntjes zijn kort
Binnen UX Coach communiceer je in de eerste plaats met de Senior UX designer zelf. Zij houdt haar inbox opgeruimd en antwoordt binnen 48 uur op je berichten. Hierdoor heb je één duidelijk aanspreekpunt, die ook inhoudelijk weet waar je opdracht over gaat, wat de status is en welke planning je samen hebt afgesproken.
De zaakvoerder is daarnaast ook inhoudelijk eindverantwoordelijk voor het UX en UI design werk, en kan daardoor snel beslissingen nemen over de scope of de aanpak van je project. Voor kick-off meetings, design workshops of trainingen komt het UX Coach team graag naar je kantoor toe, om persoonlijk samen te werken of om je medewerkers te coachen. Voorbeeldvoor XPO Fleet werkte Senior UX designer Marjan Geerts aan het redesign van een webapplicatie voor fleet managers. Ze was steeds in nauw contact met de in-house IT Operations manager, waardoor gebruikersonderzoek en design traject zeer vlot verliep.
Vriendelijke, maar duidelijke aanpakUX Coach is een user-centered design bureau. Om het gedrag van eindgebruikers te begrijpen is empathie belangrijk. Maar om een goede dienst te verlenen is empathie voor de opdrachtgever, ook heel belangrijk. We begrijpen dat niet alles altijd even soepel verloopt binnen organisaties, dat er soms hindernissen op de weg zijn, dat input of feedback soms later komt dan verwacht.
We zijn een vriendelijke partner, die steeds de onderlinge relatie goed weet te houden. We stellen ons flexibel op waar nodig, maar tegelijkertijd zijn we ook graag duidelijk over wat u van ons kunt verwachten, in de loop van een project.
ConclusieUser-centered design is een goede aanpak om een fundament te creëren voor het ontwerp van je product of dienst. Deze aanpak hoeft niet veel tijd of budget te kosten, als je de data die je al voorhanden hebt analyseert of met een kort gebruikersonderzoek start voordat je begint te ontwerpen.
UX Coach zet de eindgebruiker graag centraal, en is een user-centered design bureau. We geven onze aanpak “Listen. Measure. Design.” ook graag mee aan onze opdrachtgevers. Voor hen levert dit meer waarde en meer opportuniteiten voor de toekomst op. Neem vandaag nog contact op met UX CoachBen je overtuigd van de voordelen van een klein UX design bureau zoals UX Coach? Neem contact op en we zullen snel eens persoonlijk kennismaken.
|
Ontvang onze tarievenUX Coach werkt met een uurtarief per profiel (junior, medior, senior designer) en stuurt je die graag toe. |
|
|
Lees meer over User Experience (UX) design
UX design
|
UX design
|