3 min leestijd - 8 februari 2023
Gebruikersonderzoek is de sleutel tot een gebruiksvriendelijke en intuïtieve website of applicatie. Uit ervaring weten we dat elk gebruikersonderzoek leidt tot heel wat eye-openers over het gedrag en de verwachtingen van je eindgebruikers. Je eerste ontwerp is meestal niet je beste, dat zal je niet verrassen. Maar wat er precies aan schort, daar kom je pas achter als je echte gebruikers om hun mening vraagt. Dan kom je te weten wat de user experience (gebruikerservaring) echt is. Wij van UX Coach helpen je graag verder met betaalbare en eenvoudige methodes om gebruiksvriendelijkheid te meten.
Het doel van je gebruikersonderzoekVoordat je met het gebruikersonderzoek begint, is het belangrijk om goed na te denken wat je wilt bereiken met de test. Wil je innovatieve ideeën halen uit je onderzoek voor toekomstige functionaliteiten? Is het je bedoeling om aan de gebruiksvriendelijkheid van één specifieke functionaliteit te testen of direct de hele website of applicatie? Is het om enkel de navigatie te optimaliseren of ook de content en het visueel design? En wie is eigenlijk je doelgroep? Of zijn er meerdere doelgroepen? Kun je je eindgebruikers gemakkelijk vragen om deel te nemen? En welke taal spreek je dan met je eindgebruikers?
Heel wat vragen om te beantwoorden voordat je van start kunt, want je testmethode en de opzet van je gebruikerstest hangen daar sterk vanaf. Kies een testmethode (of meer dan 1)Er zijn allerlei soorten van gebruikerstesten mogelijk om gebruiksvriendelijkheid of de gebruikerservaring te testen. Daarom kies je er best één of twee die passen bij het type van inzichten dat je wilt verzamelen en bij je budget. UX Coach heeft ervaring met onderstaande methodes, en helpt je graag om een keuze te maken:
Schrijf een test planEen goede voorbereiding is het halve werk, dat geldt ook voor gebruikerstesten. Daarom schrijf je best een kort test plan en een script, dat je gebruikt om het gesprek met je eindgebruikers te voeren (in het geval van een gemodereerde gebruikerstest).
De ervaring leert dat het vinden van de juiste en voldoende deelnemers voor je test het meeste tijd kost, dus denk op voorhand na hoe je dat gaat aanpakken en begin er zo snel mogelijk mee.
Usability test door UX Coach laten uitvoeren?Contacteer UX Coach en vertel ons wat je nodig hebt.
We laten je zo snel mogelijk weten wat onze uurtarieven zijn, of bezorgen je een offerte op maat. Voer je gebruikerstest uit bij de juiste doelgroepHet is belangrijk om je website of applicatie af te toetsen met de juiste mensen, je doelgroep. Zij zijn de enigen die recht van spreken hebben als het gaat om gebruiksvriendelijkheid van je website of applicatie. Zorg er daarom tijdens elke test voor dat je aftoetst of je testdeelnemer effectief tot je doelgroep behoort.
Voor sommige gebruikerstesten heb je een minimum aantal deelnemers nodig om geloofwaardige resultaten te krijgen (vooral bij kwantitatieve methodes, zoals card sorting en tree testen). Het afnemen van de testen kost dus wat tijd, maar daarna heb je harde cijfers waarop je ontwerpbeslissingen kunt baseren. Analyseer je data en verbeter je ontwerpZodra je gebruikerstest is voltooid, evalueer je de gegevens die je hebt verzameld. Afhankelijk van de gebruikte methode heb je opnames gemaakt, notities van je observaties en gesprekken of diagrammen met kwantitatieve data. Neem een goede duik in de data, want er zitten zeer veel waardevolle inzichten in die je kunt gebruiken om de gebruiksvriendelijkheid van je website of applicatie te verbeteren, of zelfs om nieuwe features of producten en diensten te bedenken.
Starten met gebruikersonderzoek?Wil je graag het maximale uit je digitale interfaces halen door in te zetten op gebruikersonderzoek? UX Coach werkt met efficiënte methodes om onderzoeken op te zetten en helpt je graag om de optimale gebruikerservaringen te ontwerpen voor de doelgroep van je website of applicatie.
Contacteer [email protected] of vul ons contactformulier in als je graag meer informatie krijgt. |
MarjanSenior UX designer met 15+ jaar ervaring in de combinatie design en onderzoek. Ze gelooft dat empathie voor de klant betere en aantrekkelijkere producten en diensten oplevert. Ze is founder van UX Coach, een UX design studio in Antwerpen.
|
|
|
Lees meer over UX design
UX design
|
UX coaching
|