UX COACH
  • UX coaching
  • UX design opleiding
  • UX design
  • Contact

7 UX onderwerpen voor het opzetten van een interview met gebruikers

Home > UX design > 
2 min leestijd - 13 april 2020
Wat is de moeder van alle UX-onderzoeksmethoden? Nee, het is niet usability testing en ook niet toptakenanalyse. Ik geloof dat het interviewen is: een diepgaand gesprek voeren met 1 persoon over zijn/haar ervaringen met een product of dienst, om uiteindelijk meer te leren over de ervaringen van alle gebruikers (na meerdere interviews).

Deze methode is niet de gemakkelijkste. Het vereist dat je met de juiste vragen komt, goed luistert naar de persoon voor je, de lichaamstaal van de persoon observeert en elk woord dat wordt gedeeld analyseert.
Deze methode is onderdeel geworden van vele andere methoden. Denk maar aan de post-questionnaire in een usability test, het gesprek dat je hebt in een focusgroep of interviews met stakeholders om een concept te valideren. Interviewen is een van de belangrijkste onderzoeksvaardigheden die je nodig hebt als UX-onderzoeker of UX-ontwerper.
Foto
Tijdens een interview (ook wel diepte-interview genoemd) voer je een semi-gestructureerd gesprek. Je verzamelt op voorhand een lijst met gespreksonderwerpen met betrekking tot je project (het product of de dienst die jij wilt ontwerpen of optimaliseren). De volgorde van de gespreksonderwerpen kan wijzigen tijdens het gesprek. Je voert dit gesprek liefst op locatie: op kantoor of thuis bij de interviewee, zodat die vooral ontspannen is, maar je kunt dit ook op afstand doen. 

Mogelijke onderwerpen met betrekking tot User Experience (UX)
Dit hangt natuurlijk helemaal af van je project, maar je wilt als UX designer of UX researcher inzicht krijgen in de huidige situatie, en bovendien kansen voor verbetering tegenkomen om de toekomstige situatie te ontwerpen. Daarom kun je bij het opstellen van de lijst met gespreksonderwerpen denken aan:

  • Doelen: wat wil de gebruiker bereiken?
  • Uitdagingen: wat zijn op dit moment de grote hindernissen?
  • Frustraties of pijnpunten: wat maakt het gebruik van dit product/deze dienst frustrerend?
  • Context: in welke omgeving, met welke andere gebruikers, wat is de situatie waarin het product of de dienst gebruikt wordt?
  • Customer journey: welke stappen doorloopt de gebruiker vandaag?
  • Dromen en wensen: wat is de ideale ervaring voor de gebruiker?
  • ​Ideeën: welke oplossingen heeft de gebruiker al in gedachten?
Als je als UX designer wilt groeien, wilt oefenen met het opzetten en afnemen van interviews met gebruikers of aan de slag wilt met de inzichten, schrijf je dan eens in voor een UX workshop of opleiding. In Antwerpen (België) organiseer ik bijvoorbeeld de workshops Personas en interviews en Customer journey mapping.
Marjan Geerts

​Marjan

UX expert met 15+ jaar ervaring in de combinatie design en onderzoek. Ze gelooft dat empathie voor de klant betere en aantrekkelijkere producten en diensten oplevert. Ze is founder van UX Coach, een UX design studio in Antwerpen.
+32 (0)487 424 713
marjan@uxcoach.be

Lees meer over UX design

De betekenis van UX design

Lees in 1 min

Usability test op afstand

Lees in 2 min

UX designers opleiden binnen je organisatie

Lees in 2 min
Foto
UX COACHING
UX DESIGN OPLEIDING
UX DESIGN
CONTACT
CONTACT
OUDEHOFSTRAAT 40
2610 ANTWERPEN
BELGIË
+32 (0)487 424 713
info@uxcoach.be
UX Coach is onderdeel van Studio Neo BV - PRIVACYBELEID - SITEMAP
  • UX coaching
  • UX design opleiding
  • UX design
  • Contact