UX COACH
  • UX coaching
  • UX design opleiding
  • UX design
  • Contact

Relevante (web) content ontwerpen

Home > UX Coaching > 
1 min leestijd - 18 feb 2020
Je hebt een wit vel voor je, je wilt een pagina van een nieuwe website uittekenen, maar je blokkeert. Herkenbaar? Welke teksten, beelden, titels, lijstjes of andere componenten moeten getoond worden op deze pagina om de bezoeker van de website gelukkig te maken?
Je begint te Googlen, zoekt naar voorbeelden, naar websites of applicaties die vergelijkbaar zijn. Je vult je pagina met de eerste componenten waar je aan denkt. Is er geen betere manier om relevante (web) content te creëeren?
Content
Vorige week las ik een post op LinkedIn over een vacature beschrijving die zoveel vaardigheden en vereisten bevatte dat niemand in de job beschrijving zou passen. De uitleg van een recruiter was dat de tekst geschreven is om te zorgen dat hij vaker in de zoekresultaten zou verschijnen. Maar zoals je je voor kunt stellen, zelfs als het daar verschijnt, zal niemand solliciteren, want hij of zij herkent zich niet in de beschreven rol.

Hetzelfde is van toepassing op jouw websites of apps. Je kunt zoveel content toevoegen als je wilt, maar als het niet relevant is voor bezoekers of gebruikers, haken ze af.
inward paths, outward paths en content op pijlen
Core model
Een hele mooie methodes voor het definiëren van content is het Core model. Het is vooral van toepassing op websites (maar als je een voorbeeld weet van een app die ontworpen is op basis van het Core model, laat het me dan weten!)

Dit model maakt het mogelijk om content en componenten te definiëren op basis van:
  1. het perspectief van de organizatie (bijvoorbeeld jouw bedrijf of het bedrijf van je klant) en op hetzelfde moment
  2. het perspectief van de gebruiker (bijvoorbeeld de bezoeker van jouw website).
Het beste artikel over deze methode is The Core model, designing inside-out for better results geschreven door Ida Aalen en het beschrijft een case waarin het model gebruikt wordt in een co-creatie opzet voor het Norwegian Cancer Society.
Marjan Geerts

​Marjan

UX expert met 15+ jaar ervaring in de combinatie design en onderzoek. Ze gelooft dat empathie voor de klant betere en aantrekkelijkere producten en diensten oplevert. Ze is founder van UX Coach, een UX design studio in Antwerpen.
+32 (0)487 424 713
marjan@uxcoach.be

Lees meer over UX design

De betekenis van UX design

Lees in 1 min

Customer journey mapping: een voorbeeld

Lees in 2 min

UX designers opleiden binnen je organisatie

Lees in 2 min
Foto
UX COACHING
UX DESIGN OPLEIDING
UX DESIGN
CONTACT
CONTACT
OUDEHOFSTRAAT 40
2610 ANTWERPEN
BELGIË
+32 (0)487 424 713
info@uxcoach.be
UX Coach is onderdeel van Studio Neo BV - PRIVACYBELEID - SITEMAP
  • UX coaching
  • UX design opleiding
  • UX design
  • Contact