|
5 min leestijd - 23 okt 2025
Een heuristische evaluatie is een snelle manier om inzicht te krijgen in de UX (gebruikerservaring) van je website, web app of mobiele app. Aan de hand van een hele reeks designheuristieken (design richtlijnen) beoordeel jij (of beoordeelt een andere design expert) de digitale interface. Deze evaluatie leidt tot een score voor elke heuristiek en eventueel aanbevelingen voor verbeteringen van het design. De heuristische evaluatie is vooral een handige methode als je weinig tijd of geen budget hebt om een ontwerp te laten beoordelen door échte gebruikers tijdens een user interview of een usability test.
Belangrijkste conclusies
🔎 Wat is een heuristische evaluatie? Een snelle manier om inzicht te krijgen in de gebruikerservaring van je website, web app of mobiele app door het ontwerp te (laten) beoordelen aan de hand van designheuristieken. Heuristieken van Jacob Nielsen en Ben ShneidermanIn 1990 publiceerden UX pioniers Jacob Nielsen en Rolf Molich al een paper over heuristieken. In 1994 verfijnde Nielsen deze heuristieken tot een lijst van 10 richtlijnen, die vandaag nog heel veel gebruikt worden door UX en UI designers. In het Nederlands zijn dit de 10 heuristieken:
Ben Shneiderman was in feite al iets eerder. In 1987 publiceerde hij zijn "Eight Golden Rules of Interface Design". Deze richtlijnen overlappen voor een groot deel met die van Jacob Nielsen:
Concrete UX/UI designrichtlijnenDe heuristieken van Nielsen en Shneiderman, die algemeen toepasbaar zijn op het ontwerp van alle digitale interfaces, zijn vrij 'high-level' en daardoor is het soms moeilijk om heel duidelijk aan te wijzen hoe het ontwerp beantwoordt aan deze heuristieken.
Daarom werk ik zelf als UX/UI designer liever met een set van meer concrete designrichtlijnen, bij voorkeur in de vorm van een vraag, waarop ik "Ja" of "Nee" kan antwoorden. En als het even kan, probeer ik een score toe te kennen aan een design, aan de hand van elke richtlijn. Denk bijvoorbeeld aan deze concrete designrichtlijnen:
Zelf een heuristische evaluatie uitvoerenZoals je ziet zijn de concrete designrichtlijnen hierboven geformuleerd in de vorm van vragen, waarop je zou kunnen antwoorden met "Ja" of "Nee". Zelf heb ik geleerd om voor elke richtlijn een score te geven, tussen 1 en 5. Dit is de betekenis van elke score:
Download de template voor je eigen heuristische evaluatieWil je zelf aan de slag met het beoordelen van een design aan de hand van heuristieken en UX/UI designrichtlijnen? Download de heuristische evaluatie template (PDF file - 4,6 MB - 10 pagina's) van UX Coach.
Download de template om te starten met je heuristische evaluatieWil je zelf aan de slag met het beoordelen van een design aan de hand van heuristieken en UX/UI designrichtlijnen? Download dan hierboven de heuristische evaluatie template (PDF file - 4,6 MB) van UX Coach. Deze is gemaakt op basis van de 10 heuristieken van Nielsen, en bevat voor elke heuristiek 3 concrete richtlijnen. Er zijn er nog veel meer, maar om de evaluatie kort en bondig te houden, heb ik het aantal richtlijnen in deze template beperkt.
Het kan altijd zo zijn, dat de meer algemene heuristiek uit de lijst van Nielsen wel van toepassing is op het design (want die zijn in feite altijd relevant voor een digitale interface), maar de concrete richtlijnen niet. In dat geval kun je op de template aanduiden "N.v.t." oftewel: niet van toepassing. |
Download de templateWil je zelf aan de slag met het beoordelen van een design aan de hand van heuristieken en UX/UI designrichtlijnen?Download de heuristische evaluatie template (PDF file - 4,6 MB) van UX Coach.
|
Een slechte score (1, 2 of 3) betekent: doe een aanbevelingAls het ontwerp dat je aan het beoordelen bent met behulp van de designrichtlijnen slecht scoort, dus een 1 (Zeer slecht) een 2 (Slecht) of zelfs een 3 (Gemiddeld), dan heb je vast een idee hoe je het ontwerp kunt verbeteren.
Noteer in enkele woorden of zinnen wat je concreet wilt verbeteren. Je hoeft niet direct een uitgewerkt redesign uit te tekenen in Figma, maar om later aan de slag te kunnen gaan met je heuristische evaluatie is het belangrijk dat je kort noteert op welk scherm en in welke component of tekst je een verbetering aan zou brengen. Tips en tricks bij het uitvoeren van de heuristische evaluatieHet uiteindelijke doel van een heuristische evaluatie is om het ontwerp te verbeteren, de score op zich is niet het doel. Daarom wil ik je de volgende tips en tricks nog meegeven, zodat je effectief een aantal pijnpunten gaat vinden.
Baseer je niet enkel op de heuristische evaluatieTenslotte: in de ideale situatie ga je niet enkel af op de resultaten van je heuristische evaluatie, maar ben je ook in contact met (potentiële) gebruikers van het design. Zodat zij zelf hun feedback kunnen geven, via een user interview of een usability test. Want jij of je collega UX designer die de heuristische evaluatie uitvoert zijn (in de meeste gevallen) geen representatieve gebruiker. Je kunt dus niet voor 100% in de schoenen van de eindgebruikers gaan staan. Bovendien ga je altijd veel meer inzichten en eye openers hebben, wanneer je met échte gebruikers praat, of hun gedrag observeert.
Zelf UX of UI designer worden?Al eens gedacht om je te specialiseren en zelf UX of UI designer te worden? Of onder begeleiding van UX Coach een heuristische evaluatie uit te voeren? Bekijk de mogelijkheden voor een korte of lange design opleiding, of voor individuele coaching door Marjan van UX Coach.
|
Lees meer over User Experience (UX) design
Blog
|